معیارهای انتخاب یک تراکتور مناسب

آخرین اخبار

معیارهای انتخاب یک تراکتور مناسب
679
1401/10/12

عملیات‌های مختلف کشاورزي نیازمند انواع تراکتور مناسب است تـا کار به موقع و اقتصادي به انجام برسد. از طرف دیگر، کشاورزان اغلب نمی‌توانند مدل‌هاي مختلف را خریداري کنند و بنابراین لزوم انتخاب مناسب‌ترین تراکتور که عموم کار کشاورزان را انجام دهد، یک ضرورت است. براي انتخاب یک تراکتور مناسب باید چند معیار فنی متفاوت را در نظر گرفت و با شیوه‌هاي تصمیم‌گیري چندمعیاري، بهترین مدل را انتخاب کرد.

برخی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب یک تراکتور مناسب:

توان: انتخاب تراکتور مناسب مستلزم در نظر داشتن معیارهاي متعددي است که توان یکی از مهم‌ترین آنهاست. انجام کارهاي مبتنی بر توان مال‌بندي هدف اصلی تراکتورهاي کشاورزي، بویژه در انواع متوسط و سنگین می‌باشد. تراکتورهایي با توان کششی متوسط حدود 40 کیلووات بیشترین کاربرد را دارند و اغلب، تراکتورهایی بـا تولید توان کششی در محدوده 30 تا 50 کیلووات ترجیح داده می‌شوند.

جعبه‌دنده: مدیریت مناسب ماشین‌هاي کشاورزي نیازمند بـه کار انداختن ماشین‌ها با سرعت‌هاي کاري و نیروهاي گشتاوري مناسب اسـت. سرعت پیشروي به وسیله نسبت‌هاي دنده تغییر می‌یابد و سرعت دورانی موتور نسبتاً ثابت می‌ماند. بنابراین، دامنه تغییر سرعت و نوع جعبه‌دنده و تعداد دنده بیشتر، می‌تواند از عوامل مؤثر در انتخاب تراکتور مناسب باشد.

سازنده: شهرت سازنده و سابقه آن نشان‌دهنده سطح کیفیت، قابلیت اعتماد، بازارپسندي، خدمات پس از فروش، فراهم بودن لوازم یدکی، و راحتی کار با تراکتور است.

مصرف سوخت ویژه: شاخصی است که میزان مصرف سوخت را در هر ساعت به ازاي تولید هر واحد توان نشان می‌دهد. با توجه بـه دور بودن اغلب مزارع از دسترسی بـه جایگاه‌های سوخت، مشکلات نگهداري سوخت در مزرعه، آلایندگی و هزینه اضافی ناشی از مصرف سوخت زیاد، این شاخص یکی از شاخص‌هاي مهم بوده که افزایش آن، کاهش مطلوبیت را به دنبال دارد.

دامنه سرعت: هر عملیاتی سرعت انجام ویژه‌اي دارد. دامنه سرعت عاملی است که انجام بعضی از عملیات زراعی را محدود می‌کند. بازه‌هاي سرعت از 1 تـا 9 ارزیابی می‌شوند و 9 نشان‌دهنده مطلوب‌ترین بازه سرعت برای زمین‌های هموار است.

سرعت مشخصه موتور: سرعت کاري بالای موتور براي تأمین دور استاندارد محور تواندهی که برحسب دور بر دقیقه بیان می‌شود، یک ویژگی نامطلوب موتور است؛ به طوري که هر چقدر سرعت مشخصه موتور کمتر باشد، مطلوب‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه معیارهایی را برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی در نظر بگیریم؟

چه معیارهایی را برای خرید ماشین‌آلات...

برای انتخاب و خرید ماشین‌آلات کشاورزی به بررسی دقیق آنها از زوایای مختلف نیازمندیم، در اینجا به برخی از شاخص‌ها...

اطلاعات کشاورزی بیشتر بخوانید
مکانیزاسیون کشاورزی چرا و چگونه؟

مکانیزاسیون کشاورزی چرا و چگونه؟

علي رغم اهميت بسيار زياد فناوري ماشيني در کشاورزي  سياستهاي دولت در سال هاي گذشته باعث عرضه نا مناسب ماشين...

اطلاعات کشاورزی بیشتر بخوانید
6 نکته مهم در خصوص انتخاب مناسب ماشین آلات کشاورزی

6 نکته مهم در خصوص انتخاب...

متناسب سازی یک سیستم ماشینی ایده آل با سایر فعالیتهای کشاورزی چندان ساده نیست. تجهیزاتی که دریک سال به بهترین...

اطلاعات کشاورزی بیشتر بخوانید